Formula 1 VPN-Suomi

ITIL 3.0,Palvelusuunnittelu,Service Design

Palvelusuunnittelu (Serive Design)

03.03.2012, suunto

Palvelusuunnittelu on seuraava prosessikokonaisuus ITIL Palvelun elinkaaren hallinnassa palvelulstrategia prosessin jälkeen. Palvelusuunnittelu koostuu seuraavista näkökulmista (palvelusuunnittelusta, palvelu prosesseista ja palvelu kapasiteeteista) , joiden tulee vastata liiketoiminnan vaatimuksiin.

Alueita ovat:

  • Palvelukokonaisuuden näkökulma
  • Palveluluettelon hallinta
  • Palveluvaatimukset
  • Palvelusuunnittelu mallit
  • Palvelun kapasiteetin hallinta
  • Saatavuuden hallinta
  • Palvelu tason hallinta

Palvelusuunnittelu tuottaa lisää yksityiskohtaista tietoa myös sovelluksien ja infrastruktuurin perusperiaatteisiin.

Palvelusuunnittelun tarkoituksena on tuottaa elinkaarenhallinta kun suunnitellaan uuden palvelun tai tehdään olemassa olevaan palvelun muutoksia. On tärkeätä, että kokonaisnäkemys suunnittelusta on ymmärretty, jotta ymmärretään uuden tai olemassa olevan sovelluksen käyttöönoton vaikutus kokonaispalveluun (mm. Palvelusalkku ja –luettelo), arkkitehtuuriin, teknologiaan ja palveluhallintaprosessiin sekä mahdollisesti myös vaikutus mittauksiin ja mittareihin. Näiden avulla varmistetaan, että palvelusuunnitteluun kuuluu toiminnalliset, hallinnolliset ja operatiiviset kokonaisuudet.

Palvelusuunnittelun tarkoituksena on varmistaa että palvelu on osana palveluluetteloa, se on dokumentoitu ja tarkistettu (sekä hyväksytty), että uusi tai muuttunut palvelu vastaa suunniteltua palvelukokonaisuutta sekä nykyistä IT politiikkaa.

, ,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *