Lainaa.com

Yleinen

Viisi palvelusuunnittelun kokonaisuutta

07.04.2012, suunto

Seuraavat kohdat on huomioitava palvelusuunnittelua tehtäessä:

  1. Palvelusuunnittelu pitää sisällään, että toiminnallisuuden vaatimukset, resurssien ja valmiuden tarpeet on sovittuina
  2. Palvelunhallinnan järjestelmät ja erilaiset työkalut, erityisesti palvelusalkku (johdon käytössä) sekä palveluiden hallinnointi koko näiden elinajan.
  3. Palveluiden toteuttamiseen tarvittavien teknologian ja arkkitehtuuriin sekä hallinnointiin tarvittavien järjestelmien vaatimukset
  4. Prosessisuunnitteluun kuuluu suunnittelu, siirtymävaihe, operatiivinen toiminta sekä edellä mainittujen kohtien kehittäminen. Koskien kokonanis arkkitehtuuria sekä prosesseja itsessään.
  5. Palveluun eri osien mittaustapojen ja mittareiden sekä arkkitehtuurin vaatimukset sekä prosessien jatkuva kehittäminen ja seuranta.

Tulosten kannalta pitää hyväksyä ylläluetellut kohdat yksitellen. Jokaisen kohdan kohdalla pitää miettiä kuinka ne vastaavat liiketoiminnan suunniteltuihin tuloksiin ja mitkä toiminnallisuudet kohtaavat asiakkaiden ja käyttäjien odotuksiin. Eli suunnitellussa toimintatavassa kun otetaan huomioon 5 yllämainittua kohtaa saavutetaan toimituksiin laatua, toistettavuutta, jatkuvaa parantamista läpi koko yrityksen organisaation. Ei pitäisi olla tilannetta, jossa IT palveluiden tuottajalla ei olisi (sisäiseen tai ulkoiseen) palveluun ennalta sovittua prosessia palvelusuunnittelun osalta. Palveluiden tuottajalta pitää olla huomioitu jokainen ylläluetelluista kohdista vaikka kuinka yksinkertaisella tasolla, ennen kuin voidaan aloitta prosessien parantamisen.

, ,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *